Saturday, April 1, 2017

(10) Hopes for YBS !


 Hello YBS !
Hello Yangon !!
(10) Hopes for YBS !

ကြီးျဖိဳးေၾကာင့္ စနစ္တစ္ခုေတာ့ေျပာင္းသြားခဲ့ရျပီ ။ ေထာက္ခံသူေတြေရာ မေထာက္ခံသူေတြေရာ စည္စည္ကားကားနဲ႔ မ.ထ.သ စနစ္ကေန YBS ေျပာင္းသြားတဲ့အထဲမွာ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ေရာ ဘယ္လို သေဘာရလဲ ဘယ္လို အျမင္ရွိလဲဆိုတာ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ျပန္ေမးမိတယ္ ။

ရွင္းပါတယ္ ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ မ.ထ.သ ကေန YBS စနစ္ေျပာင္းလဲျခင္းအေပၚ အၾကြင္းမဲ့ေထာက္ခံပါတယ္ သို႔ေသာ္ ေျပာင္းလဲသြားတဲ့စနစ္နဲ႔ နည္းပညာ အားနည္းခ်က္ေတြကိုေတာ့ မေထာက္ခံခ်င္ပါဘူး ။ ရွင္းရွင္းေျပာရရင္ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ လက္သန္းမွင္တို႔ျပီး မဲေမးထားတဲ့အစိုးရပဲ ဒီေတာ့ အျပစ္ေတြေျပာေနမယ့္အစား ေကာင္းေအာင္ဘယ္လို ဆက္လုပ္ၾကမလဲဆိုတဲ့ Positive thinking ဖက္ကိုသြားဖို႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကို တြန္းအားေပးေနမိတယ္ ။

ဒါဆို ခင္ဗ်ားက ဘယ္ဟာေတြ မေထာက္ခံသလဲလို႔ ေမးမယ္ဆိုရင္ေတာ့

၁ ။ ေလာေလာ .. ေလာေလာနဲ႔ ျပည္သူ႔ဖက္က Feedback လုံေလာက္စြာမယူပဲ ရက္အနည္းငယ္နဲ႔ ေျပာင္းခ်လိုက္တဲ့ကိစၥ

၂ ။ ျဖစ္ေပၚလာမယ့္ အေျခအေနေတြကို ေျဖရွင္းေပးမယ့္ ေရတို ေရရွည္ plan ေတြမရွိျခင္း

၃ ။ ကားေတြၾကပ္ညပ္ေနယံုသာမက အခ်ိဳ႕ေသာ ယာဥ္ေနာက္လိုက္ေတြ မိုက္ရိုင္းျမဲ မိုက္ရိုင္းေနဆဲအျပင္ ထိေရာက္စြာ အေရးမယူႏုိင္ျခင္းကိစၥ

၄ ။ ျပိဳင္ေမာင္းလုေမာင္း ေက်ာ္ခြေမာင္း ေမာင္းခ်င္သလိုေမာင္း ဘယ္သူေတြဘယ္လိုတိုင္တိုင္ စိတ္ေက်နပ္ေလာက္တဲ့ ထိေရာက္စြာ အျပစ္မေပးႏုိင္ျခင္းကိစၥ

၅ ။ Traffic အေျခအေန ယာဥ္လမ္းေၾကာင္း ခရီးသည္ဦးေရ Crowded Timing စတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြကို လံုေလာက္စြာ Survey မယူႏုိင္ျခင္းကိစၥ

ေရးရမယ္ဆိုရင္အမ်ားၾကီးပဲ မေရးေတာ့ဘူး ဒီစာေရးတဲ့အဓိကအခ်က္က YBS စနစ္ကို ကိုယ္ျမင္ခ်င္ေနတဲ့ပံုစံေလးျမင္ရဖို႔အတြက္ နမူနာ ဘာေတြျဖည့္စြက္သင့္တယ္ဆိုတဲ့ အၾကံေပးစကားအခ်ိဳ႕ကိုခ်ေရးခ်င္ယံုသက္သက္ပါပဲ ။ ကဲ စလိုက္ၾကပါစို႔ . ။

ပံု ( ၁ ) ရန္ကုန္ျမိဳ႕ရဲ႕ လမ္းမေတြေပၚက စည္းအမွတ္အသား (Marks ) ေတြကို ထင္ရွားျပတ္သားစြာ တစ္ျမိဳ႕လံုး ျပန္လုပ္ေစခ်င္ပါတယ္ ။ အခ်ိဳ႕ေသာ လမ္းေတြမွာ အေဟာင္းေတြေပၚ အသစ္ေတြ ထပ္ျပီး အမွတ္အသားလုပ္ ေတာ့ ၂ ထပ္ ၃ ထပ္နဲ႕ ေတာ္ေတာ္ၾကည့္ရဆိုးတဲ့အျပင္ ကားေမာင္းေနက် လူမဟုတ္ရင္ ဒီအမွတ္အသားေတြက ေတာ္ေတာ္ confuse ျဖစ္ေစပါတယ္ ။

ပံု (၂ ) လမ္းအလယ္မွာ ေသမင္းတမန္ ဘေလာက္တံုးေတြအစား ပံုထဲကလို Boundry ေလးေတြထားေစခ်င္ပါတယ္ ဘာေၾကာင့္ ေသမင္းတမန္ဘေလာက္တံုးလို႔သံုးရသလဲဆိုရင္ေတာ့ အဲ့ဒီဘေလာက္တံုးေတြေၾကာင့္ ကားေမာင္းသူေတြ ဘယ္ေလာက္ဒုကၡေရာက္ရသလဲဆိုတာ ေမာင္းဖူးသူတိုင္းသိၾကမွာပါ ။ လမ္းအလယ္ကၽြန္းကို space သိပ္မေပးပဲ လုပ္မယ္ဆိုရင္ ျဖစ္ႏိုင္မယ္လို႔ထင္ပါတယ္ ။

ပုံ (၃) MRT လို႔ေခၚတဲ့ Mass Rapid Transit မလုပ္ႏုိင္ေသးခင္ အလြန္စနစ္က်တဲ့ Bus Rapid Transit - BRT ကို အရင္ဆံုးအျပီးအျပတ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ေစခ်င္ပါတယ္ ။ ဒီစနစ္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ ေတာ္ေတာ္ အခက္အခဲ ၾကံဳရမွာျဖစ္ေပမယ့္ ေရရွည္ plan အေနနဲ႔ၾကည့္ရင္ စတင္အေကာင္အထည္ေဖာ္သင့္ေနပါျပီ ။ ပံုမွာ ျပထားတဲ့အတိုင္း Bus route ကို အိမ္စီးကားနဲ႔ Taxi ေတြ၀င္ေရာက္ေႏွာက္ယွက္လို႔မရတဲ့စနစ္လို႔ဆိုၾကပါစို႔ ။ BRT ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္မယ္ဆိုရင္ YBS Bus Route ေတြအားလံုးကို ျပန္လမ္းေၾကာင္းဆြဲျပဳျပင္ရမွာျဖစ္တဲ့အတြက္ အပိုင္းလိုက္ Region အလိုက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္သြားရင္ျဖစ္ႏုိင္မယ္လို႔ထင္ပါတယ္ ။ ( မျဖစ္ႏိုင္ဘူး ခက္ပါတယ္ဆိုျပီး ဘာမွမလုပ္ပဲ ဒီအတိုင္းဆက္သြားေနရင္ ေနာင္ ဘယ္ ႏွစ္ႏွစ္ျဖစ္ျဖစ္ စလံုးကို မွီမယ္မထင္ ) ျမိဳ႕တစ္ျမိဳ႕ရဲ႕အဓိက ပင္မ အဂၤါရပ္က ျမိဳ႕ေတာ္ဆက္သြယ္သြားလာေရးကြန္ယက္ေတြ အဆင့္ျမင့္မားေနဖို႔အဓိကပါပဲ ။ ဒီအတြက္ Budget ေတာ့လိုပါလိမ့္မယ္ ။

ပံု (၄ )Middle sided BRT အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ စိတ္ကူးမရွိဘူး လက္ရွိ အေျခအေနကိုပဲ ဘယ္လိုေကာင္းေအာင္လုပ္မလဲလို႔ စဥ္းစားေနတယ္ဆိုရင္ေတာ့ BRT စနစ္ကိုပဲ လမ္းအလယ္ Bus သြားတဲ့စနစ္မဟုတ္ပဲ ပံုမွာျပထားတဲ့အတိုင္း Bus Route ကို ညာအစြန္ သတ္မွတ္ျပီးလုပ္ရင္ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္ ။ ဒါေပမယ့္ လက္ရွိ ရန္ကုန္မွာလည္း ဒီလို လုပ္ထားေပမယ့္ Bus ၀င္ရမယ့္ လမ္းေပၚမွာ အိမ္စီးကားေတြ Taxi ေတြ ရွိေနသလို အိမ္စီးကားနဲ႔ Taxi ရွိရမယ့္ လမ္းေၾကာမွာ Bus ေတြ သြားေနၾကတာ အမ်ားၾကီးပါပဲ ။ ဒါေလးကို အရင္ဆံုးစည္းစနစ္တက်ျဖစ္ေအာင္လုပ္ျပီး ထိေရာက္တဲ့ ထိမ္းခ်ဳပ္မႈစနစ္နဲ႔ ေျဖရွင္းႏုိင္မယ္ဆိုရင္ Traffic ျပႆနာကိုပါ တစ္ဖက္တစ္လမ္းက ေျဖရွင္းျပီးသားျဖစ္ႏုိင္မွာပါ ။

ပံု (၅) Bus ေတြ ရပ္ျပီး ခရီးသည္တင္မဲ့ Bus Stop ေတြမွာ ပံုမွာ ျပထားတဲ့အတိုင္း Curving ေတြကို ခပ္ၾကီးၾကီးလုပ္ထားေစခ်င္ပါတယ္ ။ ရန္ကုန္က တခ်ိဳ႕ မွတ္တိုင္ေတြမွာ Curving လုပ္ထားေပမယ့္ အထဲ၀င္ရပ္ဖို႔အတြက္ စည္းကမ္းက်တဲ့ယာဥ္ေမာင္းေတြရွိဖို႔လိုပါဦးမယ္ ။ ဒါက ဘာနဲ႔သြားခ်ိတ္ဆက္ေနသလဲဆိုရင္ Card စနစ္မေျပာင္းႏုိင္ေသးတာနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္ပါတယ္ ။ ဒီစနစ္ကို ေျပာင္းလိုက္တာနဲ႔ ၁ - ယာဥ္ေတြလုေမာင္းစရာ မလိုေတာ့ဘူး ၂ - ယာဥ္အကူေတြ မလိုေတာ့ဘူး only service ပဲေပးရေတာ့မယ္ ၃ - ရပ္ တင္ ခ် ထြက္ စနစ္ကို လက္ငင္းအေကာင္အထည္ေဖာ္လို႔ရသြားပါျပီ ေသခ်ာပါတယ္ ဒီစနစ္ျဖစ္သြားတာနဲ႔အမွ် လုေမာင္းတာ မရွိေတာ့သလို ယာဥ္ ၂ ထပ္ ၃ ထပ္ေတြျဖစ္စရာလည္းမလိုေတာ့ပါဘူး ။

ပံု (၆) ကားမွတ္တိုင္တိုင္းမွာ ခရီးသည္ေတြ အထိုက္အေလ်ာက္ ကင္းေစဖို႔အတြက္ Bus ၀င္ရပ္မဲ့ ေနရာ နဲ႔ ခရီးသည္ ရွိေနမယ့္ Platform ေနရာၾကားမွာ ပံုမွာျပထားတဲ့အတိုင္း အုတ္ တိုင္ ( သို႔) steel တိုင္ေလးေတြထားေစခ်င္ပါတယ္ ။ Safety အတြက္အသံုး၀င္သလို အထိုအေလ်ာက္ ယာဥ္အႏၱရာယ္လည္းကင္းေစမွာျဖစ္ပါတယ္ ။

ပံု (၇) ျမင္ခ်င္တာကေတာ့ ပံုမွာျပထားတဲ့အတိုင္း Bus မွတ္တိုင္တိုင္းမွာ LED Board ေလးေတြနဲ႔ ဘယ္ႏွစ္မိနစ္ ဘယ္ ကားနံပါတ္လာမယ္ ဘယ္ကိုေရာက္မယ္ စသျဖင့္ ေၾကာ္ျငာေပးေနတဲ့ Information LED Board ေလးေတြပါ ဒါကလည္းေနာင္တခ်ိန္ျဖစ္ကိုျဖစ္လာမွာပါ အခု Budget ေၾကာင့္ ဒါမ်ိဳးမလုပ္ႏုိင္ေသးဘူး Network မရွိေသးလို႔ GPS ေတြအားလံုးမတပ္ရေသးလို႔ control center ကေနမခ်ဳပ္ကိုင္ႏုိင္ေသးလို႔ လတ္တေလာမလုပ္ႏုိင္ေသးဘူးဆိုရင္ေတာင္ ရွိတဲ့ကားမွတ္တိုင္အားလံုးကို အဆင့္ျမွင့္ဖို႔အၾကံျပဳလိုပါတယ္ ။ ကားမွတ္တိုင္ေတြက ႏိုင္ငံတကာအဆင့္မွီ ပ်ံထြက္ေနရမယ္မဆိုလိုပါဘူး ။ ဒါေပမယ့္ သက္ေတာင့္သက္သာ ထိုင္ေစာင့္ႏုိင္ရမယ္ လိုအပ္တဲ့ လမ္းညႊန္ကို လမ္းတကမ္းမွာ ဖတ္ႏုိင္ရမယ္ လမ္းညႊန္ဆိုင္းဘုတ္မွာ ေရးထားတာေတြက YBS Bus Route အားလံုးပါဖို႔ထက္ ဒီမွတ္တိုင္ကို ကားဘယ္နံပါတ္ေတြေရာက္မယ္ ဘယ္ကိုေရာက္မယ္ဆိုတာ မ်ိဳး ကို ရွင္းလင္းတိုတုတ္ေရးတာမ်ိဳးေလးျဖစ္ေစခ်င္ပါတယ္ ။ ၀ုန္းမယ့္၀ုန္း LED Board ေတြနဲ႔ ပံုမွာ ျပသလို လုပ္ေစခ်င္တာ ဒါေပမယ့္ ေငြေရးေၾကးေရးအေျခအေနကလည္းရွိေသးတယ္မဟုတ္လား ဒါ့အျပင္ မီးက မွန္ေနဖို႔လည္းလိုေသးတယ္ ။

ပံု (၈ ) လူအရမ္းမ်ားျပီး က်ယ္ျပန္႔လြန္းတဲ့ မွတ္တိုင္ၾကီးေတြ Transit point လိုျဖစ္ေနတဲ့ မွတ္တိုင္ၾကီးေတြမွာ Queue စနစ္ကိုသံုးေစခ်င္ပါတယ္ ။ Queue ကို ကားမွတ္တိုင္မွာ စဥ္းစားမယ္ဆိုရင္ ခရီးသည္လည္းသိပ္ပံုမေနဖို႔ဆိုရင္ ဥပမာ ယာဥ္လမ္းေၾကာင္းအေရာင္နဲ႔ လမ္းေၾကာင္းလုပ္ေပးထားရင္ျဖစ္ႏိုင္မယ္ထင္ပါတယ္ ။ Queue စီဖို႔ကေတာ့ လတ္တေလာ steel ေကြးေတြနဲ႔ မလုပ္ႏုိင္ေသးရင္ ေလဆိပ္ေတြမွာ ထားတဲ့ ပံုစံမ်ိဳးဆိုျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္ ပံုအေသးမွာျပထားပါတယ္ ။

ပံု (၉) ေရွ႕ေပါက္က၀င္ ေနာက္ေပါက္က ဆင္း စနစ္ကိုလည္း Bus အားလံုးမွာ ထိေရာက္စြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေစခ်င္ပါျပီ ။ လုတက္ေနတာမ်ိဳးေတြက မျဖစ္သင့္ေတာ့တဲ့အျပင္ ျမိဳ႕တစ္ျမိဳ႕ရဲ႕အလွကို ပ်က္စီးေစပါတယ္ ။ ကားေတြကိုလည္း ျမန္ျမန္ Model ျမွင့္သင့္ေနပါျပီ  ။ ဒူးေတာင္ေကြးလို႔မရတဲ့ ထိုင္ခံုေတြရယ္ ကိုယ္နင္းထားတဲ့ၾကမ္းခင္းကၽြံက်မွာ စိုးတဲ့ခံစားခ်က္ရယ္ ျပတင္းေပါက္ကေန လြင့္ထြက္မွာစိုးလို႔ အတင္းတြယ္ကပ္ထားရတာေတြရယ္ကားေပၚမွာ ႏွမခ်င္းမစာနာ တတ္တဲ့ေကာင္ေတြရဲ႕ဒါဏ္ေတြကို လြတ္ကင္းဖို႔ရာ လူေခ်ာင္ေခ်ာင္ခ်ိခ်ိစီးႏုိင္ဖို႔ BRT လိုကားမ်ိဳးေတြကို အဆင့္ျမွင့္ေစလိုပါတယ္ ။ အသစ္မွာယူထားတယ္ဆိုတဲ့ ဘတ္စ္ကားသစ္ၾကီးေတြရယ္ CCTV ေတြ Wifi ေတြ ဆင္ထားတဲ့ ကားၾကီးေတြရယ္ျမင္ခ်င္လွပါျပီ ။

ပံု (၁၀) သတင္းတစ္ခုမွာ ေတာ့ ရန္ကုန္တိုင္း၀န္ၾကီးခ်ဳပ္က YPS လို႔ေခၚတဲ့ Yangon Payment System ကို Apirl 1 ရက္ေန႔မွာ စတင္အေကာင္အထည္ေဖာ္မယ္ဆိုျပီးဖတ္လိုက္ရပါတယ္ ။ Warmly welcome ပါ ကြီးျဖိဳး ဒီစနစ္နဲ႔အတူ အားသာခ်က္အားနည္းခ်က္ေတြအမ်ားၾကီးေပၚလာဦးမွာပါ ။ အားသာခ်က္ေတြကေတာ့ ေငြအေၾကြမကိုင္ရေတာ့ဘူး စနစ္က်လာမယ္ ယာဥ္ေတြလုမေမာင္းေတာ့ဘူး အခ်ိဳ႕ေသာစပါယ္ရာေတြရဲ႕ မိုက္ရိုင္းတာ မခံရေတာ့ဘူး အခက္အခဲေတြကေတာ့ အသံုးျပဳပံုျပဳနည္း ၊ ေငြျဖည့္နည္း ၊ ကဒ္ကို ယာဥ္ေပၚတက္တိုင္းမွာ ေငြေပးေခ်ဖို႔အတြက္ စက္မွာ သြားရိုက္တတ္ေစဖို႔ စတာေတြကို အခ်ိန္ယူ စနစ္တက် ျပင္ဆင္ဖို႔လိုပါလိမ့္မယ္ ။ ဒီေန႔ April 1 ရက္ေန႔ပါ ။  ဒီစာေရးတဲ့အခ်ိန္အထိ YPS နဲ႔ ပတ္သတ္လို႔ဘာမွ ထပ္မၾကားေသးပါဘူး ။ တကယ္သာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္မယ္ဆိုရင္အခုခ်ိန္ေလာက္ဆို လက္ကမ္းစာေစာင္ေတြ ကဒ္ေတြ ဘယ္မွာ ၀ယ္လို႔ရမယ္ ဘယ္လိုသံုးရမယ္ ဘယ္မွာ ေငြျဖည့္လို႔ရမယ္ စတဲ့ သတင္းေတြ ပလူပ်ံေနမွာပါ ။ အခုထိေတာ့ တိတ္ဆိတ္ျငိမ္သက္ေနတုန္းပါပဲ ။

ကြီးျဖိဳးေျပာသြားတဲ့စကားတစ္ခြန္းမွာ က်ေနာ္တို႔ႏုိင္ငံက ေနာက္ဆံုးမွ YBS ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္တာျဖစ္တဲ့အတြက္ တျခားႏုိင္ငံေတြထက္စာရင္ေနာက္ဆံုးေပၚနည္းပညာေတြကို သံုးစြဲခြင့္ရမွာပါတဲ့ ။ ဟုတ္ကဲ့ အေမစု ေရြးခ်ယ္ေပးထားတဲ့ ၀န္ၾကီးမို႔ ကိုယ္ေတြ အေရြးမမွားခဲ့ဘူးလို႔ဆက္လက္ယံုၾကည္ေနခ်င္ပါေသးတယ္ ။ ဒီအတြက္ Survey ေလးမ်ားမ်ားလုပ္ေပးပါ ။ Action ေလး ထိထိေရာက္ေရာက္ယူေပးပါ ။ Plan ေတြ ကို လက္ေတြ႔အေကာင္အထည္မေဖာ္ခင္မွာ ျပည္သူလူထုကို ေၾကာ္ျငာအသိေပးပါလို႔ေျပာရင္း ဆိုးသြမ္းမိုက္ရိုင္းအခ်ိဳ႕ေသာ ယာဥ္ေနာက္လိုက္မ်ားအား ထိေရာက္ျပင္းထန္စြာ အေရးယူဖို႔ တိုက္တြန္းရင္း YBS စနစ္ၾကီးရဲ႕ေအာင္ျမင္ေသာေန႔ရက္ကို ေစာင့္ေမွ်ာ္လွ်က္ရွိေၾကာင္းတင္ျပလိုက္ပါတယ္ ။


သက္တန္႔ခ်ိဳ
1.4.2017

No comments:

Post a Comment